Tag Archives: Fiona Godlee

Autism Investigated Plugged By The Independent in Trump Articles

President Donald Trump and longtime vaccine-autism scientist Dr. Andrew Wakefield, The Independent

In not one, but two articles in The Independent(UK) about President Donald Trump, the following tweet by the editor to the editor-in-chief of the British Medical Journal.

Chelsea Clinton read at least one of the articles that included the editor’s tweet.

And what was the decision that justified stripping Dr. Wakefield’s license and retracting his early paper based on? Why, the simple fact that he published critically on vaccines.

b. You knew or ought to have known that your reporting in the Lancet paper of a temporal link between the syndrome you described and the MMR vaccination, Admitted and found proved i. had major public health implications, Admitted and found proved ii. would attract intense public and media interest, Admitted and found proved

Attacking Jews won’t get you retracted by The Lancet nor struck-off the medical register, but reporting vaccine injury will.

BMJ Deceived Lancet Parent Into Attacking Dr. Andrew Wakefield

The British Medical Journal (BMJ)’s commissioned writer Brian Deer duped the father of the 11th child described in The Lancet paper into believing his son’s case was misrepresented. That father, Richard Demirjian, was led to believe the paper said his son’s autistic symptoms began weeks after vaccination when the report said no such thing. The Lancet paper was perfectly consistent with what Demirjian said happened to his son.

So Autism Investigated wrote BMJ editor Dr. Fiona Godlee about how Deer misrepresented Demirjian’s son. Yes, it was that Dr. Godlee who Autism Investigated’s editor confronted back in 2011.

Despite past history, she replied cordially:

Thank you for your message. Might you or Richard Demirjian send a rapid response to the article on BMJ.com. We can then ask Brian Deer to respond. Best wishes. Fiona Godlee

But two months after Autism Investigated submitted a rapid response at her invitation, she coldly rejected it:

I have now had an opportunity to discuss this with our lawyer. We will not be publishing your rapid response. It is highly defamatory of Brian Deer and the allegations you raise have already been refuted in detail by Brian Deer on his website. Best wishes, Fiona Godlee

When asked for details, Godlee gave no reply.

In any case, read the below response and see for yourself if it defames Brian Deer. It doesn’t, but it shows Deer and the BMJ defamed Wakefield – in large part by deceiving parent Richard Demirjian.

Lancet father 11 hammers a nail into the coffin of Deer’s fallacious allegations

Brian Deer republished his Sunday Times accusations in the BMJ knowing that they were refuted in Dr. Andrew Wakefield’s 58-page press complaint against him and against the newspaper that ran the article two years prior.(1) Deer’s justification for doing so was the GMC’s ruling in favor of his earlier accusations of unethical research.(2) He has also misled a parent of one of The Lancet paper children (child 11) into believing The Lancet paper misrepresented the child’s case, but the wording in The Lancet paper itself confirms that the child’s case was not misrepresented.(3) The GMC’s findings have been overturned,(4) and a letter from the parent corroborates that The Lancet paper accurately represented his son’s condition.(5)

Two months after the article was published, Brian Deer received a letter from the parent of The Lancet child 11 that directly contradicts Deer’s account. Yet no correction has ever been made in the BMJ.

In the first article of Brian Deer’s MMR series for BMJ, Deer wrote of The Lancet Child 11:

But child 11’s case must have proved a disappointment. Records show his behavioural symptoms started too soon. “His developmental milestones were normal until 13 months of age,” notes the discharge summary. “In the period 13-18 months he developed slow speech patterns and repetitive hand movements. Over this period his parents remarked on his slow gradual deterioration.”

That put the first symptom two months earlier than reported in the Lancet, and a month before the boy received the MMR vaccination. And this was not the only anomaly to catch the father’s eye. What the paper reported as a “behavioural symptom” was noted in the records as a chest infection.(6)

However, Deer’s claim that child 11 regressed before the vaccine was disputed by child 11’s father in the letter he wrote to Deer (that is currently posted on Deer’s website):

One of the incorrect statements in my son’s discharge report was that autistic symptoms were seen from 13-18 months, while the vaccination was at 15 months. This is clearly inaccurate as his symptoms began several months after the MMR, as reflected in my initial correspondence to the Royal Free requesting my son be included in the research study.(5)

In the private meeting between Deer and father 11 that was referenced in Deer’s article, Deer had apparently misled the father into believing The Lancet paper misrepresented his son’s case. In that same letter to Deer, father 11 echoed Deer’s false statement that The Lancet paper put child 11’s first autistic symptoms at one week after the vaccine when in fact, the paper makes clear that that was only when child 11’s first behavioral symptom (associated, as also described in Table 2, with recurrent “viral pneumonia”). The first symptom, that could have been any of a number of behaviors such as permanent or chronic change in sleep pattern, occurred after vaccination. The table father 11 referred to in The Lancet paper makes no mention of onset of first autistic symptoms.(3) Father 11 corroborates The Lancet paper and contradicts Deer’s BMJ article.

Despite Deer being told by father 11 directly that his son did not regress until after his vaccination, Deer made no effort to correct the misinformation in his BMJ article. On Deer’s personal website, he even continues to cast doubt on father 11’s account:

Which is true for child 11? Who can say, years later? The father says one thing, the medical records another. Nobody can time-travel back to the 1990s. And in lawsuits, it is the records that usually count. But, whichever version is right, Wakefield’s story was not. Neither can be reconciled with The Lancet.(7)

The fact is there is only one correct version: The Lancet paper account corroborated by father 11 twice, both in his correspondence with the hospital and with Deer. The incorrect version is the faulty discharge summary exploited by Deer to mislead. This is not the first time that evidence was submitted to BMJ that dismantles the article’s veracity post-publication.

When other evidence was previously brought to the journal in November 2011 that also supported The Lancet papers findings,(8)(9) Deer deflected by referring back to the GMC findings.(10) Though Deer cited them to add credibility to all his allegations, the findings themselves have been deemed unsustainable by an English High Court ruling.

In 2012, Justice Mitting overturned the GMC decision that The Lancet paper had misrepresented its patient population, was unethical and was part of a litigation-funded project.(4) By extension, the paper’s lead author Dr. Andrew Wakefield could not have been dishonest for not disclosing that the paper was funded by litigation or was part of that project when neither was the case.

In fact, the court decision refutes all the GMC findings that Dr. Wakefield broke any rule of professional conduct as laid out in GMC’s Good medical practice guidance.(11)(12)(13) Likewise, there is no existing justification for the paper’s retraction.(14) The Lancet knows this. When I confronted The Lancet ombudsman, Dr. Malcolm Molyneux, with the fact that the GMC findings that served as the basis for the retraction were killed, all he could say was:

In the retraction statement, the editors of The Lancet stated that “several elements of the 1998 paper by Wakefield et al are incorrect. In particular….’” The retraction then mentions the enrolment procedure and ethical clearance, but implies that there remain other elements on which the decision was based.(15)

As the above statement reveals, the ombudsman is unable to state a single reason for the paper to remain retracted. Furthermore, there can be no “other elements on which the decision was based” since the retraction statement only cites the GMC findings – now overturned.(14)

Of Brian Deer’s many false claims, among the most egregious is his deceiving father 11 and misrepresenting child 11’s case.

1.     http://www.autisminvestigated.com/wp-content/uploads/2017/08/Complaint_to_UK_PCC1.pdf

2.     http://briandeer.com/solved/gmc-charge-sheet.pdf

3.     See Table 2: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(97)11096-0/fulltext

4.     http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2012/503.rtf

5.     http://briandeer.com/solved/dan-olmsted-child-11.pdf

6.     http://www.bmj.com/content/342/bmj.c5347

7.     http://briandeer.com/solved/dan-olmsted.htm

8.     http://www.bmj.com/rapid-response/2011/11/09/re-how-case-against-mmr-vaccine-was-fixed

9.     http://www.bmj.com/rapid-response/2011/11/17/re-pathology-reports-solve-%E2%80%9Cnew-bowel-disease%E2%80%9D-riddle

10.   Deer dismissed slides from The Lancet paper co-author Dr. Andrew Anthony later supplied by Dr. David Lewis on the excuse that Dr. Wakefield could have tampered with them. The only supporting evidence Deer offered of tampering was the GMC’s ruling that Dr. Wakefield had been “dishonest” based on the disciplinary findings that were since overturned. http://briandeer.com/solved/david-lewis-2.htm

11.    See 12a, which proves Dr. Wakefield was not professionally obligated to disclose his personal connection to litigation or his patent application to the editor of The Lancet. http://www.gmc-uk.org/guidance/ethical_guidance/30191.asp

12.    See page 8, endnote 7, which refers to the National Research Ethics Service (NRES) rules for when Research Ethics Committee (REC) approval is necessary. (NRES link in endnote no longer works) http://www.gmc-uk.org/Good_practice_in_research_and_consent_to_research.pdf_58834843.pdf

13.    NRES rules prove Dr. Wakefield’s birthday party blood draws did not require REC approval because they were not done on patients, therefore falling outside GMC’s authority to make any judgement on the matter. http://www.hra.nhs.uk/documents/2013/09/does-my-project-require-rec-review.pdf

14.    http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)60175-4/fulltext

15.    http://www.autisminvestigated.com/the-lancet-dr-andrew-wakefield/

Merry Christmas: BMJ Editor Rattled By Photo of Andrew Wakefield with Trump

trumpwakefield

Easily-triggered millionaire vaccine industrialist Paul Offit is not the only person in the industry of unsafe vaccines – a.k.a. the vaccine industry – who is having a hard time after the election. British Medical Journal (BMJ) editor-in-chief Fiona Godlee got a Twitter surprise more unpleasant for her than a Christmas stocking full of coal.

Godlee reacted in horror to a photograph of President-Elect Donald Trump standing alongside the exonerated British doctor and Vaxxed director she libeled: Dr. Andrew Wakefield. In response to a tweet of the photo by Autism Investigated’s editor that also challenged the continued archival of her journal in the US National Library of Medicine of the National Institutes of Health (NIH), Godlee replied:

Godlee made international headlines in 2011 when she reproduced two-year old, false allegations which accused Wakefield of fabricating the findings of his landmark paper on autism and bowel disease in children whose health had deteriorated following combined measles-mumps-rubella (MMR) vaccination. Despite accusing Wakefield of committing fraud to make money, Godlee would later admit that she failed to disclose the sponsorship of BMJ by several MMR manufacturers. She would later claim she did not even know those companies made the MMR vaccine at a talk where she also proved herself completely incapable of defending her accusations against Wakefield when publicly challenged at the NIH in 2011:

A defamation lawsuit filed against Godlee and BMJ by Wakefield would later be thrown out on jurisdictional grounds by two judges with undisclosed ties to the vaccine industry, but not before the prosecutors took depositions of the defendants that only further demonstrated the libelous nature of BMJ‘s attacks. Godlee was reminded of that fact by AutismOne – a charity that hosts annual conferences where Wakefield has been a regularly featured speaker:

Now with Donald Trump elected president of the United States, Godlee may find herself with a new problem. That problem could be with her keeping the journal archived in the US National Library of Medicine should she continue to refuse to retract her libelous, conflicted hit-pieces. Yet she could not even defend her accusations at one of the most venerated medical institutions that helps her journal reach doctors both in America and throughout the entire world.

She’d better make the right choice, or else…

bmjpubmed

Video: BMJ Editor Humiliated After Calling Autism-Vaccine Link a Fraud

At the NIH, the editor-in-chief of the BMJ Fiona Godlee gets stumped on video after calling the vaccine-autism link an “elaborate fraud.” BMJ Group was also sponsored by Merck and GlaxoSmithKline, pharmaceutical companies that made measles-mumps-rubella vaccines – a fact Godlee claimed she didn’t know. The university that initially launched an investigation based on her allegations has since dumped Godlee’s concerns:

“the net result [from an investigation] would likely be an incomplete set of evidence and an inconclusive process costing a substantial sum of money.”

Godlee has also tried to petition UK parliament, for which she was quickly rebuffed. But years later, a whistleblower from the US Centers for Disease Control and Prevention confirmed that it was the people who tried to dispute an association between autism and vaccinations who committed fraud. They threw evidence linking the two into a “huge garbage can.” Here is a larger excerpt of what the whistleblower said, read by Congressman Bill Posey:

“All the authors and I met and decided sometime between August and September ’02 not to report any race effects from the paper. Sometime soon after the meeting we decided to exclude reporting any race effects, the coauthors scheduled a meeting to destroy documents related to the study. The remaining four coauthors all met and brought a big garbage can into the meeting room and reviewed and went through all the hard-copy documents that we had thought we should discard and put them in a huge garbage can. However, because I assumed it was illegal and would violate both FOIA and DoJ requests, I kept hard copies of all documents in my office and I retained all associated computer files. I believe we intentionally withheld controversial findings from the final draft of the Pediatrics paper.”

See relevant outbound links below.

Article: Jake Crosby Challenges BMJ Editor-in-Chief Fiona Godlee

Full video of BMJ editor Fiona Godlee’s talk

Full video of congressional speech by Bill Posey reading whistleblower statement